5 μύθοι σχετικά με τους πολυεστερικούς στόκους

Μύθος 1ος : Ο πολυεστερικός στόκος με σωματίδια αλουμινίου έχει σχεδιαστεί μόνο για χρήση σε μέρη κατασκευασμένα από αλουμίνιο.

Για λόγους που δεν γνωρίζω, αυτή είναι μια πολύ συχνή παρανόηση που έχει να κάνει με το συγκεκριμένο πολύ χρήσιμο υλικό. Για να γίνει πιο κατανοητό θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι είναι μια ρητίνη, που επηρεάζει τη συγκόλληση, και όχι ένα υλικό πλήρωσης που χρησιμοποιείται σε πολυεστερικό μείγμα.

Στην περίπτωσή μας, τα σωματίδια αλουμινίου χρησιμοποιούνται για 3 βασικούς λόγους:

Το αλουμίνιο είναι πολύ πιο ισχυρό υλικό πλήρωσης από το ταλκ στις συνηθισμένες εργασίες στοκαρίσματος, αλλά και από τα σφαιρίδια γυαλιού στις πιο ελαφρές δουλειές. Έτσι, ο στόκος αλουμινίου θα πρέπει να χρησιμοποιείται ιδιαίτερα σε μέρη που υφίστανται καταπόνηση από πιέσεις.
Το αλουμίνιο, αντίθετα με το ταλκ, δεν απορροφά τους διαλύτες. Σαν αποτέλεσμα, ο στόκος αλουμινίου δεν συρρικνώνεται πάνω από 1%, ενώ οι στόκοι που έχουν βάση το ταλκ χάνουν μέχρι και το 3% του όγκου τους. Έτσι, ο πολυεστερικός στόκος αλουμινίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμη και όταν είναι απαραίτητο ένα παχύ στρώμα στοκαρίσματος.
Λόγω της μεγάλης αναλογίας του σε αλουμίνιο, ο στόκος αλουμινίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μέρη του αυτοκινήτου που πιθανόν να αναπτύξουν μεγάλη θερμοκρασία, όπως το καπό ή μέρη κοντά στη μηχανή. Τα σωματίδια αλουμινίου βοηθούν στην επαγωγή της θερμότητας χωρίς να συγκεντρώνεται σε ένα σημείο. Έτσι, ο στόκος αλουμινίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν ενδιάμεσο στρώμα σε συνδυασμό με άλλους στόκους. Με αυτόν τον τρόπο, η υψηλή θερμοκρασία δε θα δημιουργήσει κανένα πρόβλημα στο σημείο που έχει επισκευαστεί. Ο στόκος αλουμινίου αντέχει σε θερμοκρασίες ακόμη και πάνω από 90Ο C χωρίς να χάνει τις ιδιότητές του, ενώ ένα συνηθισμένο προϊόν μπορεί να αντέξει θερμοκρασίες μέχρι 80Ο .

Μύθος 2ος : Η εμφάνιση ρητίνης στην επιφάνεια του στόκου σημαίνει προϊόν που έχει λήξει ή χαμηλής ποιότητας.

Έχω συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα εκτενώς με πολλούς συναδέλφους και δεν υπάρχει κανένας πραγματικός λόγος που να δικαιολογεί μια τέτοια άποψη. Η εμφάνιση ρητίνης στην επιφάνεια του στόκου όταν ανοίγεται η συσκευασία δεν σημαίνει ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα που μπορεί να επηρεάσει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναμιγνύεται η ρητίνη με το στόκο σχολαστικά, και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να την αδειάζουμε από τη συσκευασία. Σαν γενική αρχή θα πρέπει να ξέρουμε ότι μια στεγνή υφή πολυεστερικού στόκου θα μας δυσκολέψει στην εργασία, και επομένως θα αναγκαστούμε να χρησιμοποιήσουμε σκληρυντικό περισσότερο από το κανονικό για να μπορεί να δουλευτεί ο στόκος. Βέβαια, αν έχει διαχωριστεί αρκετά η ρητίνη από το μίγμα θα είναι πιο δύσκολο να αναμιχθεί ή να εφαρμοστεί σε κάθετες επιφάνειες.

Μύθος 3ος : Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό ενός ποιοτικού πολυεστερικού στόκου είναι η ευκολία στο τρίψιμο.

Αυτός είναι μάλλον ο πιο διαδεδομένος μύθος σχετικά με τους στόκους. Χωρίς αμφιβολία, είναι πολύ σημαντικό να έχουμε ένα προϊόν που μπορεί να διαμορφωθεί εύκολα. Ιδιαίτερα, στις αναπτυσσόμενες αγορές όπου δεν χρησιμοποιούνται ευρέως μηχανές τριψίματος και όλες οι φαναρτζοδουλειές γίνονται με το χέρι, το να τρίβεται εύκολα ο στόκος βοηθά πολύ. Ωστόσο, η κύρια αποστολή του πολυεστερικού στόκου είναι να «καλύπτει», τόσο την επιφάνεια όσο και τη ζημιά. Αν ο πολυεστερικός στόκος συρρικνωθεί τότε θα αποκαλύψει το σημείο που έχει επισκευαστεί αφήνοντας ένα περίγραμμα. Άποψή μου λοιπόν είναι ότι ο καλός πολυεστερικός στόκος δεν θα πρέπει καταρχήν να συρρικνώνεται πάνω από 3%. Στη συνέχεια θα ανέφερα ως σημαντικά άλλα χαρακτηριστικά όπως, για παράδειγμα, οι συγκολλητικές ιδιότητές του, η απουσία μικροσκοπικών οπών, και η ευκολία του στην εφαρμογή.

Μύθος 4ος : Όσο περισσότερο σκληρυντικό χρησιμοποιούμε τόσο πιο γρήγορα στεγνώνει ο στόκος.

Όλοι οι κατασκευαστές πολυεστερικού στόκου συνιστούν τη χρήση μόνο 2-3% σκληρυντικού. Παρόλα αυτά, κάποιοι τεχνικοί σε βαφεία αυτοκινήτων αλλά και φαναρτζήδες θεωρούν ότι χρησιμοποιώντας περισσότερο σκληρυντικό θα βελτιώσουν τους χρόνους εφαρμογής. Ωστόσο, η πικρή αλήθεια είναι ότι τα μόρια του στόκου αντιδρούν μόνο με έναν ορισμένο αριθμό μορίων σκληρυντικού και όχι παραπάνω. Επιπλέον, το υπερβολικό σκληρυντικό θα αντιδράσει με τα επόμενα στρώματα που θα εφαρμοστούν στην επιφάνεια και θα προκαλέσει δυσχρωμία και προβλήματα στη συγκόλληση.

Μύθος 5ος : Ο ελαφρύς (light) στόκος μπορεί να αντικαταστήσει όλα τα άλλα είδη στόκων.

Είναι αλήθεια ότι σήμερα όλο και περισσότερα συνεργεία χρησιμοποιούν ελαφρούς πολυεστερικούς στόκους σαν κύριο προϊόν εφαρμογής. Τα υλικά αυτά είναι εύκολα στο τρίψιμο και έχουν χαμηλό βαθμό συρρίκνωσης. Επιπλέον, στις λεπτές λαμαρίνες που χρησιμοποιούνται στα σημερινά αυτοκίνητα προκαλούν λιγότερες δονήσεις. Ωστόσο, οι ελαφριοί στόκοι (με υαλώδη ή πλαστικά σφαιρίδια σαν υλικό πλήρωσης) είναι λιγότερο ανθεκτικοί σε σχέση με τους συνηθισμένους στόκους με ταλκ, αλουμίνιο, ή ίνες γυαλιού. Επομένως, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε σκουριασμένες επιφάνειες ή όπου οι μηχανικές καταπονήσεις είναι σημαντικές.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll to Top