Αποκλειστική συνέντευξη στον Αλέξανδρο Ασλαμάζη
Εάν έχετε επισκεφτεί την Ελλάδα, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το λεωφορείο μεταφοράς που σας υποδέχτηκε στο αεροδρόμιο να έχει κατασκευαστεί από μια από τις πιο διακεκριμένες εταιρείες της Ελλάδας – τον όμιλο Αφοί Παπαδάκη. Είχα την ευκαιρία να πάρω συνέντευξη από έναν από τους διευθυντές της εταιρείας στις εγκαταστάσεις τους στην Ελευσίνα – τον κ. Κώστα Παπαδάκη – Υπεύθυνο Aftersales και Προμηθειών στον όμιλο Παπαδάκη. Είχαμε την ευκαιρία να περπατήσουμε στον τεράστιο χώρο παραγωγής, που καλύπτει περισσότερα από 65.000 τ.μ. Περπατώντας στην περιοχή είδαμε την κλίμακα της παραγωγής, ένα υπερσύγχρονο φανοποιείο, διάφορες εγκαταστάσεις παραγωγής, το κέντρο logistics, τα γραφεία και τον ποιοτικό έλεγχο. Αυτό που μου έκανε εντύπωση είναι ότι η εταιρεία, παρά το μεγάλο της μέγεθος, εξακολουθεί να έχει την αίσθηση μιας οικογενειακής επιχείρησης. Ας ανατρέξουμε στην ιστορία του ομίλου.
Μια σύντομη ιστορία του ομίλου
Ο Όμιλος Αφοί Παπαδάκη ιδρύθηκε το 1974. Η εταιρεία ξεκίνησε ως μια μικρή μεταφορική εταιρεία, με ένα μόνο λεωφορείο, από τα τρία αδέρφια της μεγάλης οικογένειας. Η οικογένεια Παπαδάκη είχε αγροτική καταγωγή από την Ελευσίνα, την πόλη με το ένδοξο ιστορικό παρελθόν και τώρα μέρος της ευρύτερης Αθήνας. Τη δεκαετία του εβδομήντα, ήταν πολύ δύσκολο να βρεις ένα αξιόπιστο συνεργείο για μεγάλα οχήματα, οπότε οι ιδρυτές της επιχείρησης αποφάσισαν να ιδρύσουν ένα συνεργείο για τις δικές τους ανάγκες. Η ίδρυση του συνεργείου διαδόθηκε από στόμα σε στόμα και σε άλλους ιδιοκτήτες λεωφορείων,οι οποίοι άρχισαν να φέρνουν τα λεωφορεία τους στο συνεργείο. Επιπλέον, η τότε ελληνική νομοθεσία δεν επέτρεπε την εισαγωγή έτοιμων λεωφορείων στη χώρα, αλλά μόνο τα σασί. Έτσι,οι Αφοί Παπαδάκη αποφάσισαν να εισάγουν σασί και να ξεκινήσουν την παραγωγή των λεωφορείων στην Ελλάδα.
Βήμα-βήμα, στην ίδια περιοχή, η εταιρεία άρχισε να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις της. Μετά την άρση των περιορισμών στις εισαγωγές, ο όμιλος Παπαδάκη προσέγγισε τον κατασκευαστή λεωφορείων Neoplan, από τη Στουτγάρδη της Γερμανίας, για να γίνει ο επίσημος εισαγωγέας του brand στην ελληνική αγορά. Τα λεωφορεία Neoplan είχαν πολύ καλή αποδοχή και σύντομα 100 λεωφορεία αγοράστηκαν από τον δήμο Αθηναίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι αργότερα η Neoplan εξαγοράστηκε από τη MAN, μια άλλη γερμανική εταιρεία παραγωγής.
Ηγέτες στον κλάδο των λεωφορείων και minibus
Επί του παρόντος, οι Αφοί Παπαδάκη κατέχουν ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς, περίπου το 40% στον κλάδο των εισαγωγών λεωφορείων. Αξίζει να σημειωθεί ότι καθώς οι καιροί άλλαξαν, ο όμιλος αποφάσισε να στραφεί από την κατασκευή μεγάλων λεωφορείων στην κατηγορία των minibus. Σημαντικό ορόσημο για την εταιρεία ήταν η συμφωνία με την Daimler (όμιλος Mercedes-Benz τώρα). Οι Αφοί Παπαδάκη άρχισαν να εισάγουν σασί από τον γερμανικό κολοσσό και να παράγουν πολυτελή minibus για την ταχέως αναπτυσσόμενη τουριστική βιομηχανία,καθώς και σχολικά λεωφορεία. Σήμερα ο όμιλος παράγει περίπου 140 minibus ετησίως. Η ζήτηση για αυτή την κατηγορία αυξάνεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς δείχνοντας μεγάλη προοπτική για το μέλλον.
Η συνταγή της επιτυχίας
Κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας στο γραφείο του κ. Παπαδάκη, είχαμε την ευκαιρία να απευθυνθούμε σε ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα, αυτό της έλλειψης ειδικευμένων εργαζομένων, και ιδιαίτερα των νέων. Ως μεγάλος εργοδότης με περισσότερα από 160 άτομα, ο όμιλος Παπαδάκη επενδύει σε μελλοντικούς εργαζομένους μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε τεχνικές σχολές. «Ακόμα και με τις καλύτερες εγκαταστάσεις και τον καλύτερο εξοπλισμό, δεν θα επιτευχθεί τίποτα χωρίς τους κατάλληλους ανθρώπους», τόνισε ο κ. Παπαδάκης. Αυτά δεν είναι μόνο λόγια, αν λάβετε υπόψη ότι υπάρχουν δεύτερης και τρίτης γενιάς εργαζόμενοι στην εταιρεία. Δεν είναι πολλοί οι εργοδότες στην Ελλάδα που μπορούν να καυχηθούν για αυτό το επίπεδο αφοσίωσης των εργαζομένων τους. Καταλαβαίνω όμως το γιατί. Καθώς περπατούσαμε στις εγκαταστάσεις της εταιρείας, παρατήρησα ότι ο κ. Παπαδάκης χαιρετούσε κάθε εργαζόμενο με το μικρό του όνομα. Ένα απόσπασμα του Richard Branson ήρθε στο μυαλό μου: «Δεν έρχονται πρώτοι οι πελάτες. Πρώτοι έρχονται οι εργαζόμενοι. Εάν φροντίζετε τους υπαλλήλους σας, αυτοί θα φροντίζουν τους πελάτες σας».
Δεν είναι μυστικό ότι η αλυσίδα ανεφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει διαταραχθεί σε μεγάλο βαθμό. «Όταν οι κύριοι πελάτες σου είναι επαγγελματίες, και ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό από αυτούς με ιδιαίτερη εποχικότητα, πρέπει να υπάρχει αρκετό απόθεμα ανταλλακτικών για να κρατάς τα οχήματα στους δρόμους», είπε ο κ. Παπαδάκης. Η επένδυση σε ένα σύγχρονο ERP, η προηγμένη τεχνολογία πρόβλεψης της ζήτησης και το υψηλό επίπεδο αποθεμάτων επέτρεψαν τους Αφοί Παπαδάκη να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα με μεγάλη επιτυχία.
Όταν μιλάω με κάποιον που είναι ο ηγέτης στον κλάδο του, προσπαθώ πάντα να μαθαίνω από αυτόν και ο κ. Παπαδάκης ήταν πολύ ανοιχτός να μοιραστεί τις γνώσεις του. «Ο κύριος λόγος της επιτυχίας μας έγκειται στην εξαιρετική εξυπηρέτηση μετά την πώληση και στην εμπειρία των πελατών μας από την αγορά των παλαιών οχημάτων τους μέχρι τις λύσεις χρηματοδότησης και τα οχήματα έκτακτης ανάγκης αντικατάστασης», παρατήρησε ο Κώστας Παπαδάκης. Στην πραγματικότητα, εάν χρειάζεστε κάποιο λεωφορείο, ο όμιλος Παπαδάκη είναι μια στάση για κάθε πιθανή ανάγκη.
Το φανοβαφείο ως προστιθέμενη αξία και όχι ως εμπόδιο
Δεδομένου ότι το υπόβαθρό μου είναι η βιομηχανία επαναβαφής αυτοκινήτων, δεν μπορούσα να μην ρωτήσω για το φανοβαφείο της εταιρείας. «Πόσο σημαντικό είναι το φανοβαφείο για την εταιρεία σας;» «Λοιπόν, το φινίρισμα ενός οχήματος είναι η πρώτη εντύπωση για έναν πελάτη. Είναι πολύ σημαντικό. Χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να καθιερωθεί το φανοβαφείο όπως θα έπρεπε, το οποίο από εμπόδιο μετατράπηκε σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα», σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκη. Δυστυχώς, οφείλω να ομολογήσω, σε πολλές αντιπροσωπείες το βαφείο και το φανοποιείο θεωρείται αναγκαίο κακό σε σχέση με τα τμήματα μηχανικών, πωλήσεων ή ανταλλακτικών. Δεν πρέπει να είναι έτσι και ο όμιλος Παπαδάκη το αποδεικνύει.
Ο κ. Παπαδάκης είναι αισιόδοξος για το μέλλον της εταιρείας, έχοντας ένα ξεκάθαρο πλάνο για επενδύσεις στις εγκαταστάσεις και στο προσωπικό. «Η ανάπτυξη έρχεται πάντα μέσω της επένδυσης», αυτό είναι το μήνυμα που πήρα μετά από μια ώρα που πέρασα μαζί του.
Ηλεκτρικά λεωφορεία ως μέσα μεταφοράς στο μέλλον;
Ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι οι τεχνολογικές εξελίξεις και τα ηλεκτρικά οχήματα. Φαίνεται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα αντικαταστήσουν σύντομα τα παραδοσιακά οχήματα, αλλά όχι παντού και για όλες τις διαδρομές. Τι γίνεται όμως με τα λεωφορεία; «Θα έρθουν γρήγορα, αλλά θα δούμε τα ηλεκτρικά λεωφορεία κυρίως στα εσωτερικά δρομολόγια των πόλεων. Χρειάζεται πολλά σημεία φόρτισης, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά παντού. Η διαθεσιμότητα μιας ισχυρής υποδομής φόρτισης είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχή ανάπτυξη των ηλεκτρικών λεωφορείων».
«Να μην αναφέρουμε μάλιστα το ζήτημα της ανακύκλωσης των χρησιμοποιημένων μπαταριών. Είναι ένα κρίσιμο ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί». Ίσως εμφανιστεί υβριδική τεχνολογία ή εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υδρογόνο. Επί του παρόντος, το κόστος παραγωγής υδρογόνου και η υποδομή που απαιτείται για την τροφοδοσία υδρογόνου είναι σχετικά υψηλά σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα. Ωστόσο, καθώς η τεχνολογία προχωράει και επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας, το κόστος του υδρογόνου αναμένεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου. Είναι προφανές ότι ο όμιλος Αφοι Παπαδάκη παρακολουθεί στενά την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών και είμαι σίγουρος ότι θα είναι από τους πρωτοπόρους σε όποια νέα τεχνολογία προκύψει στο μέλλον.
Ως Έλληνας, εύχομαι στη χώρα μας να είχαμε περισσότερες επιχειρήσεις όπως ο όμιλος Παπαδάκη. Ενώ η χώρα μας προωθεί και πουλάει καλά τον ήλιο και τη θάλασσα, μια σωστή οικονομική ανάπτυξη θα πρέπει να προέλθει από τη διαφοροποίηση. Οι Έλληνες είχαν πάντα επιχειρηματικό πνεύμα. Ωστόσο, τα χρόνια της οικονομικής στασιμότητας άφησαν αρνητικό αποτύπωμα στον οικονομικό χάρτη της Ελλάδας. Από την άλλη, οι Αφοί Παπαδάκη και άλλες επιχειρήσεις, μας δίνουν ελπίδα ότι η Ελλάδα μπορεί να προσφέρει κάτι περισσότερο από έναν ειδυλλιακό προορισμό διακοπών. Ποιος ξέρει, ίσως κάποια στιγμή θα έχουμε μια πλήρους κλίμακας κατασκευή οχημάτων στη χώρα μας; Γιατί όχι;