Γιατί τα συνεργεία και φανοβαφεία αποτυγχάνουν ως επιχειρήσεις;

Σε αυτό το άρθρο, ο Αλέξανδρος Ασλαμάζης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας μας, μοιράζεται σκέψεις και εμπειρίες από την πολυετή του πορεία στον κλάδο της επισκευής αυτοκινήτων.

“Αν διατηρείτε συνεργείο, φανοποιείο ή βαφείο, σας προτρέπω να αφιερώσετε λίγα λεπτά για να διαβάσετε αυτό το σύντομο άρθρο. Στόχος μου είναι να σας προκαλέσω —με την καλή έννοια— να σκεφτείτε όχι μόνο ως τεχνίτης, αλλά και ως επιχειρηματίας.”Αν διατηρείτε συνεργείο, φανοποιείο ή βαφείο, σας προτρέπω να αφιερώσετε λίγα λεπτά για να διαβάσετε αυτό το σύντομο άρθρο. Στόχος μου είναι να σας προκαλέσω —με την καλή έννοια— να σκεφτείτε όχι μόνο ως τεχνίτης, αλλά και ως επιχειρηματίας.

Ξεκίνησα το ταξίδι μου στον κλάδο ακριβώς πριν από 25 χρόνια. Ήμουν τότε νέος, γεμάτος φιλοδοξία και διάθεση για δημιουργία, και αγκάλιασα τη βιομηχανία της αυτοκινητοβαφής με ενθουσιασμό. Σήμερα, μπορεί να μην είμαι πια τόσο νέος, αλλά εξακολουθώ να αγαπώ βαθιά αυτό που κάνω.

Αυτό που μου προσφέρει τη μεγαλύτερη ικανοποίηση δεν είναι μόνο η πώληση των προϊόντων —αν και αυτό είναι επίσης κάτι που απολαμβάνω ιδιαίτερα— αλλά κυρίως η συνεργασία με ιδιοκτήτες συνεργείων σε διάφορες χώρες και ηπείρους. Μέσα από αμέτρητες επισκέψεις σε επαγγελματίες του χώρου, έχω μάθει —και συνεχίζω να μαθαίνω— πολλά.

Ταυτόχρονα, προσπαθώ να μοιράζομαι κι εγώ τις γνώσεις και τις εμπειρίες μου. Όχι μόνο σε ό,τι αφορά τα προϊόντα, αλλά και την επιχειρηματική πλευρά της διαχείρισης ενός επιτυχημένου φανοβαφείου.

Είχα την τιμή να γνωρίσω εξαιρετικά επιτυχημένους επιχειρηματίες στον χώρο του αυτοκινήτου σε όλο τον κόσμο. Και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι όλοι τους έχουν κάτι κοινό: είναι καλοί επιχειρηματίες, όχι απλώς καλοί τεχνίτες. Φορούν πολλά “καπέλα” καθημερινά, και το να είναι καλοί στη βαφή αυτοκινήτων είναι μόνο ένα από αυτά.

Από την άλλη πλευρά, τα συνεργεία που αποτυγχάνουν έχουν συχνά κάτι άλλο κοινό — διοικούνται από τεχνικούς που αρνούνται να ασχοληθούν με την επιχειρηματική διάσταση της δουλειάς τους. Η πικρή αλήθεια είναι ότι, σήμερα, δεν αρκεί να είσαι εξαιρετικός τεχνίτης. Αν δεν κατανοείς ή δεν επιδιώκεις να κατανοήσεις το πώς λειτουργεί μια επιχείρηση, τότε κινδυνεύεις να μείνεις πίσω.”

Ένα κεφάλι, επτά καπέλα.

“Στην πραγματικότητα, διακρίνω επτά εξίσου σημαντικά «καπέλα» – δηλαδή ρόλους ή καθήκοντα – που ένας ιδιοκτήτης βαφείου αυτοκινήτων (ή γενικότερα συνεργείου) πρέπει να φοράει καθημερινά. Καθώς η επιχείρηση αναπτύσσεται, είναι φυσικό να αναθέσετε αυτά τα καπέλα σε άλλους. Όμως στην αρχή, το έργο είναι ατομικό. Είστε εσείς που παίζετε όλα τα «όργανα» μόνος σας – και μερικές φορές μοιάζει με παράσταση σε τσίρκο.

1. Το πρώτο καπέλο που φοράμε είναι και ο λόγος που ξεκινήσαμε αυτό το επάγγελμα: να προσφέρουμε πραγματική αξία στον πελάτη. Αυτή η αξία μεταφράζεται στην πλήρη αποκατάσταση του οχήματος, ώστε να επιστρέψει στην κατάσταση πριν από το ατύχημα. Για να επιτευχθεί αυτό, απαιτείται κορυφαία ποιότητα επισκευής, ταχύτητα στην εξυπηρέτηση και ομαλές διαδικασίες — ειδικά για έναν πελάτη που ήδη έχει ταλαιπωρηθεί από μια δύσκολη εμπειρία. Το συνεργείο δεν είναι απλώς ένας χώρος επισκευών. Είναι ένας χώρος αποκατάστασης εμπιστοσύνης.

2. Η διοίκηση είναι ίσως το πιο παρεξηγημένο (και συχνά πιο βαρετό) κομμάτι της επιχείρησης. Κανείς δεν ξεκίνησε ένα βαφείο για να συμπληρώνει έγγραφα για ασφαλιστικές εταιρείες ή να ετοιμάζει τιμολόγια για τον λογιστή. Κι όμως, αυτές οι διαδικασίες είναι κρίσιμες για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης. Η διαχείριση περιλαμβάνει ένα πλήθος μικρών αλλά ουσιαστικών υποχρεώσεων: από την πληρωμή ενοικίου και λογαριασμών, μέχρι τη σωστή οργάνωση του γραφείου και την εξυπηρέτηση των πελατών. Είναι το «καπέλο» που κρατά τις ρόδες της επιχείρησης να γυρνούν χωρίς εμπόδια. Ίσως γι’ αυτό, είναι συχνά και το πρώτο καθήκον που ένας επιχειρηματίας επιλέγει να αναθέσει – και σοφά πράττει.

3. Το λογιστικό καπέλο είναι ίσως το πιο ανεπιθύμητο από όλα. Αριθμοί, φόρμες, φορολογική νομοθεσία και καθημερινές διαδικασίες που σπάνια εμπνέουν ενθουσιασμό. Παρ’ όλα αυτά, κανένας ιδιοκτήτης επιχείρησης δεν έχει την πολυτέλεια να απομακρυνθεί από τα οικονομικά της εταιρείας του. Το να έχετε ξεκάθαρη εικόνα για τα οικονομικά σας δεν είναι απλώς θέμα συμμόρφωσης – είναι εργαλείο στρατηγικής. Σας βοηθά να κατανοήσετε την πραγματική πορεία της επιχείρησης: Είναι κερδοφόρα; Πώς είναι η ταμειακή σας ροή; Πού πάτε και τι πρέπει να αλλάξετε; Όλες αυτές οι απαντήσεις βρίσκονται στον ισολογισμό σας. Και όσο κι αν έχετε εξωτερικό λογιστή, στο τέλος της ημέρας, εκείνη η υπογραφή στο έντυπο Ε3 είναι δική σας.

4. Από όλα τα καπέλα, αυτό των πωλήσεων είναι συχνά το πιο δύσκολο για έναν τεχνίτη. Για κάποιο λόγο, πολλοί επαγγελματίες του χώρου θεωρούν τις πωλήσεις ενοχλητικές ή “κάτω από την τέχνη τους”. Κι όμως, χωρίς πωλήσεις, δεν υπάρχει επιχείρηση. Κάθε βιώσιμο συνεργείο χρειάζεται έναν πωλητή — κάποιον που θα προσελκύσει νέους πελάτες, θα διαμορφώσει σωστά την τιμολόγηση και, το σημαντικότερο, θα υπερασπιστεί την αξία της δουλειάς του. Γιατί ναι, η τιμολογιακή πολιτική δεν είναι απλώς ένα νούμερο στο τιμολόγιο — είναι η διαφορά ανάμεσα στο “δουλεύω για να επιβιώσω” και στο “δουλεύω για να αναπτυχθώ”. Υπάρχει μια διαδεδομένη —και λανθασμένη— αντίληψη: ότι αν είσαι καλός στη δουλειά σου, οι πελάτες θα έρθουν από μόνοι τους. Η αλήθεια είναι πως σήμερα, για να έχεις σταθερή ροή πελατών και πραγματική ανάπτυξη, χρειάζεται στρατηγική, παρουσία και επικοινωνία

5. Η προώθηση και η διαφήμιση πάνε χέρι-χέρι με τις πωλήσεις. Κάποτε, ένα καλό όνομα, λίγη φήμη από στόμα σε στόμα και μια καταχώριση στον τοπικό οδηγό ήταν αρκετά για να χτυπάει το τηλέφωνο. Όχι πια. Σήμερα, βρισκόμαστε σε έναν αγώνα για την προσοχή του κοινού. Και οι αντίπαλοί μας δεν είναι μόνο τα διπλανά συνεργεία — είναι κάθε επιχείρηση εκεί έξω που παλεύει να εμφανιστεί στο feed του πελάτη σου: από καφετέριες και γυμναστήρια μέχρι online καταστήματα. Αν δεν επικοινωνήσεις ποιος είσαι, τι προσφέρεις και γιατί ξεχωρίζεις, απλώς δεν υπάρχεις. Γι’ αυτό χρειάζεσαι παρουσία στα social media, καλή ιστοσελίδα, ένα blog με χρηστικό περιεχόμενο, βίντεο, reels, πριν-και-μετά φωτογραφίες — ό,τι μπορεί να αποδείξει τη δουλειά σου με εικόνες και λέξεις. Η προώθηση δεν είναι πολυτέλεια. Είναι απαραίτητο καπέλο — και χρειάζεται να το φορέσεις καθημερινά.

6. Οι αγορές δεν είναι μια απλή καθημερινή εργασία. Είναι μια αποστολή πλήρους απασχόλησης. Από τα χρώματα και τα λειαντικά μέχρι τα ανταλλακτικά και τα είδη γραφείου, κάθε προϊόν που περνά το κατώφλι της επιχείρησής σας επηρεάζει άμεσα το κόστος, την ποιότητα και τελικά το περιθώριο κέρδους σας. Ιδιαίτερα στον τομέα των αναλώσιμων, η διαφορά μερικών λεπτών ή η επιλογή ενός πιο αποδοτικού προϊόντος μπορεί να μεταφραστεί σε σημαντική εξοικονόμηση σε βάθος χρόνου. Γι’ αυτό ο ιδιοκτήτης πρέπει να έχει πάντα το δάχτυλο στον παλμό της αγοράς: να παρακολουθεί τιμές, να ανακαλύπτει νέα προϊόντα, να επανεξετάζει τους προμηθευτές και να διαπραγματεύεται συνεχώς. Οι σωστές αγορές δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά. Αλλά στο τέλος της χρονιάς, κάνουν τη διαφορά στο ταμείο.

7. Μόλις προσλάβετε τον πρώτο σας υπάλληλο, εμφανίζεται ένα ακόμη καπέλο που πρέπει να φορέσετε: αυτό του διευθυντή ανθρώπινου δυναμικού. Καθώς η επιχείρηση μεγαλώνει, θα χρειαστείτε ανθρώπους σε διαφορετικούς ρόλους – από βοηθούς και λογιστές μέχρι γραμματείς και υπαλλήλους υποδοχής. Όμως η διαχείριση προσωπικού δεν περιορίζεται στην ανάθεση καθηκόντων. Πίσω από κάθε εργαζόμενο υπάρχει ένας άνθρωπος – με τις ανησυχίες του, τις φιλοδοξίες του και τον δικό του χαρακτήρα. Αν δεν μάθετε να κατανοείτε και να νοιάζεστε για τους ανθρώπους σας, αργά ή γρήγορα θα αποτύχετε ως επιχειρηματίας. Το κίνητρο δεν είναι ποτέ μόνο ο μισθός. Είναι η αίσθηση του ανήκειν, ο σεβασμός, η εξέλιξη και το νόημα στη δουλειά. Εσείς δημιουργείτε το περιβάλλον όπου όλα αυτά μπορούν να συμβούν – ή όχι.”

Συμπέρασμα

“Πιστεύω ακράδαντα ότι η επιτυχία μιας επιχείρησης εξαρτάται από όλα τα παραπάνω «καπέλα». Δεν έχω γνωρίσει ποτέ ένα πραγματικά ακμάζον φανοβαφείο που να λειτουργεί χωρίς σωστή λογιστική, οργανωμένες αγορές, σταθερή διοίκηση, ουσιαστικές πωλήσεις, επενδύσεις στη διαφήμιση και φροντίδα για το ανθρώπινο δυναμικό.

Τα καλά νέα; Όλα αυτά μπορούν είτε να μαθευτούν, είτε να ανατεθούν στους κατάλληλους ανθρώπους. Το να είσαι επιχειρηματίας δεν σημαίνει να τα κάνεις όλα τέλεια – σημαίνει να είσαι πρόθυμος να μάθεις, να προσαρμοστείς και να χτίσεις κάτι μεγαλύτερο από τον εαυτό σου.

Είναι ένας απαιτητικός, αλλά συναρπαστικός δρόμος. Και για όσους τολμούν, οι ανταμοιβές είναι περισσότερες από απλά οικονομικές.”

Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω email στο info@alexport.gr και τηλεφωνικά στο 2310501814.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Scroll to Top